Kenapa aku tak post entri pasal MH370.

Thursday, April 3, 2014



Bismillahirrahmanirrahim.

Sebelum mulakan entri kali ni marilah kita sama-sama berdoa dan menyedekahkan surah Al-Fatihah kepada para mangsa MH370, semoga di mana pun mereka berada, apa pun yang terjadi, Allah S.W.T. akan tetap merahmati mereka.

Ok lah, rasanya satu dunia dah tahu kes MH370. Tanggal 8 Mac 2014, Malaysia menjadi tumpuan dunia. Dan kita sendiri merasakan kehilangan yang amat besar. Kita semua bersedih. Kita semua bersimpati. Tetapi tak lupa juga ada manusia-manusia yang mengambil kesempatan untuk mendapatkan perhatian terhadap hal ini.

Tapi kenapa setelah lepas hampir sebulan, baru sekarang aku nak pos entri pasal kes ni. Blogger-blogger lain dah beratus-ratus entri diorang pos.

Sebenarnya bukan apa, bab-bab benda yang hilang, kita tak tahu kejadian sebenar, aku takut sikit nak pos. Nanti dijadikan bahan spekulasi lah, konspirasi lah. Ya, aku memang ada baca benda-benda tu semua, tapi aku percaya ke? Macam mana pula dengan statement dari PM kita tentang status kapal terbang tersebut? Aku percaya ke?

Penting sangat ke kepercayaan aku ni. Apa yang aku percaya adalah Allah itu maha mengetahui. Dan kalau mengikut logik akal, sebarang benda yang misteri dan tiada ketemu jawapan, bermaksud segala kemungkinan hanyalah sekadar kemungkinan. Dan kemungkinan ini kita tidak boleh menidakkan malah tak boleh juga mengiyakan.

Ya, tak dinafikan, masa PM inform pasal MH370 berhenti di Lautan Hindi...bergetar jugak tubuh badan. Aku sedih, aku menangis. Padahal aku tak kenal pun mangsa-mangsa dalam tu. Tapi aku ni manusia, itu lah kelebihan kita sebagai manusia. Dapat merasai apa yang manusia dalam kesusahan sedang lalui. Dan kalau kita ni tak reti lagi nak bersyukur, masih lagi tak sensitif, hilang ke kemanusiaan kita ni? Layak kah kita digelar manusia.

Apa yang aku boleh katakan, kita berdoa sahajalah semuanya selamat.

Ingatlah, Allah tu ada bersama kita. Sebesar mana pun manusia, secanggih mana pun teknologi, sehebat mana pun kuasa sesebuah kerajaan, Allah itu lebih atas dari segala yang atas.

Kalau Dia katakan jadi, maka jadi lah ia...

No comments:

Post a Comment

 

Isteri Saya Distributor Shaklee

Bahan Bacaan