Bola dan Gadoh.

Sunday, August 7, 2016

Assalamualaikum w.b.t.

..........

Pertama sekali aku nak ucapkan tahniah kepada JDT kerana telah menang 1-0 menentang Perak pada malam Sabtu yang lepas. Ini meletakkan JDT 4 mata di hadapan dengan 43 mata berbanding Felda United 39 mata. Perebutan kejuaraan Liga Super Malaysia 2016 kini hanyalah terletak pada pasukan JDT dan Felda. Pasukan di tangga 3 ke bawah sudah tiada harapan lagi untuk menjadi Juara cuma perlu mempertahankan kedudukan dari tergelincir ke Liga Perdana 2017.

Aku tahu postin aku ni  mungkin agak lambat sedikit berbanding page2 atau blogger2 yang lain. Tapi isu ini masih panas, malah isu ini adalah isu yang sama seperti tahun2 yang lepas. Sudah tentu kes bola sepak dan keganasan sekarang fokus kepada insiden penyokong JDT dan penyokong Perak di Stadium Ipoh pada 6 Ogos yang kelmarin. Sebenarnya di Malaysia bukan setakat JDT mahupun Perak sahaja mempunyai kes penyokong merusuh atau bergaduh, team2 yang lain jugak turut ada memori hitam sebegini. Cuma kes JDT dan Perak ini sudah lama berlanjutan. Tahun lepas bulan April kalau tak silap juga terdapat insiden yang sama. Kalau tak ingat, mungkin anda boleh refresh balik dengan insiden tiang gol hilang!

Bagi aku macam ni je lah, aku taknak ulas kes kat Stadium Ipoh sebab aku takde di tempat kejadian. Setakat bergantung informasi kepada Facebook, surat khabar dan video2 yang di pos. Tapi kita takkan dapat kisah yang sebenar melalui medium2 tersebut. Cuma apa yang pasti, semua insiden ini berlaku kerana ada sesetengah penyokong yang masih belum matang. Aku percaya, penyokong tegar sesebuah pasukan takkan bertindak sedemikian kerana mereka sudah tentu sayangkan pasukan mereka. Ini kerana kalau ikut undang2 FAM, pasukan bola sepak tersebut yang akan dikenakan denda.

Dan Menteri Belia dan Sukan, Khairy Jamaludin pun dah bagi satu cadangan bernas untuk memotong mata pasukan yang mana penyokongnya bertindak liar. Sebenarnya cadangan ni tahun lepas lagi TMJ dah cadangkan ketika kes yang sama jugak cuma waktu yang berbeza. Mungkin kalau betul lepas ni FAM gunakan peraturan sebegitu, penyokong2 ni akan matang sikit sebab kalau diorang buat hal, pasukan mereka yang akan rugi, dan mereka jugak akan rugi kerana dah bazirkan wang ringgit ke stadium. Aku taknak belah kepada mana2 pihak. Walaupun aku ni peminat JDT, tapi aku bukanlah pemerhati bola sepak tanah air yang tegar. Aku bukan lah seorang yang obses sampai mengiyakan semua tindak tanduk pasukan mahupun fans. Begitu juga untuk penyokong pasukan lain, tak perlu provok secara fizikal. Sebab yang kena nanti adik2 kecik dan kaum2 hawa. Tak ke kesian kat diorang. Kita ni sama2 manusia, Islam lagi. Tak malu ke sesama saudara pun bergaduh sebab bola.

Ya, sebab bola je pun. Bagi aku yang gaduh sampai berterajang bertumbuk tu budak2 yang baru nak kenal dunia. Mungkin diorang bosan. Setakat menyakat kawan2 tu lain lah. Aku harap pada masa akan datang perkara ni takkan berulang lagi. Dan semoga penyokong JDT melayan penyokong2 Perak yang akan bertandang ke Stadium Larkin pada hari Rabu ini dengan baik. Adalah menjadi kewajipan untuk tuan rumah melayan tetamu dengan baik. Dan juga menjadi kewajipan untuk kita sesama Islam saling membantu antara satu sama lain. Kalau kita tengok bola secara happy2 kan ke seronok. Tak gitu. Ok lah, geralupaperoger.

..........


1 comment

  1. Ass Wr Wb, Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar IBU YOSHI yg dari singapur tentan Pesugihan AKI RUSLAN SALEH yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk menarik dana Hibah Melalui ritual/ghaib dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti dan mendapat hasil tarikan RM.347.000 Ringgit, kini saya kembali indon membeli rumah dan mobil walaupun sy Cuma pekerja kilang di selangor malaysia, sy sangat berterimakasih banyak kepada AKI RUSLAN SALEH dan saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui AKI RUSLAN SALEH saya Bisa sukses, Jadi kawan2 yg dalam kesusahan jg pernah putus asah, kalau sudah waktunya tuhan pasti kasi jalan asal anda mau berusaha, ini adalah kisah nyata dari seorang TKI, Jika Anda Ingin Di Bantu Ritual Pesugihan Hubungi 0852=8584=7477 Atau [klik] AHLI PESUGIHAN TANPA TUMBAL
    KEAMPUHAN RITUAL AKI RUSLAN SALEH
    1.Penarikan Dana Hibah Melalui Bank Ghaib
    2.Penarikan Uang Melalui Mustika
    3.Ritual Angka Tembus Togel/Lotrey
    4.Jimat Pelaris Usaha DLL
    Dan Masih Banyak Lagi, AKI RUSLAN SALEH Banyah Dikenal Oleh Kalangan Pejabat, Pengusaha Dan Artis Ternama Karna Beliau adalah guru spiritual terkenal di indonesia, mohon di bantu share ya indahnya berbagi, Untuk yg punya rum terimakasih atas tumpangannya.

    ReplyDelete

 

Isteri Saya Distributor Shaklee

Bahan Bacaan