Harry Potter and the Cursed Child - Cerita pasal apa pula ni?

Tuesday, August 9, 2016



Assalamualaikum w.b.t.

..........

Ramai yang tahu francais Harry Potter merupakan antara francais yang terbaik dan cemerlang buat abad ini. Siri Harry Potter yang dicipta oleh penulis J.K. Rowling telah meluaskan empayarnya dengan tujuh buah novel yang telah diadaptasikan kepada lapan siri filem serta mendapat taman temanya sendiri iaitu The Wizarding World of Harry Potter di Universal Studio Florida, Jepun dan Hollywood. Itu belum masuk lagi cenderahati2 dan figura serta peminat2nya yang meluas di serata dunia. Malaysia juga tidak terkecuali dari terkena tempias epidemik dunia magis Harry Potter ini. Aku sendiri pun tak nafikan yang Harry Potter adalah antara francais kegemaran aku. Malahan aku sendiri baca ketujuh-tujuh novel Harry Potter ini. Dan baru sahaja beberapa bulan yang lepas aku muatkan audio book Harry Potter kedalam handphone aku untuk aku dengar ketika bekerja. Boleh dikatakan dalam setahun, aku mesti revisit dunia Harry Potter sama ada dari novel ataupun filem.

Kini, kalau ada yang tidak tahu, J.K. Rowling sekali lagi membawa kita ke dunia magis ini dengan pementasan Harry Potter and the Cursed Child! Tapi ianya bukan novel, tetapi pementasan atau stage play. Oh, jangan risau, bukunya juga akan diterbitkan. Rasanya dekat MPH dah ada jual, atau boleh juga beli online. Pementasan ini menurut Rowling pada awal pembikinan adalah sambungan kepada novel ketujuh Harry Potter iaitu Harry Potter and the Deathly Hallows. Ianya berlatar belakangkan dunia magis 19 tahun selepas buku ketujuh dan lebih fokus kepada Harry, anaknya Albus dan anak Draco Malfoy, Scorpius juga merupakan tunjang utama pementasan ini. Tapi kenapa Rowling sambung cerita Harry Potter ni dengan medium pementasan, bukan novel? Ini kerana menurut Rowling, gaya penceritaannya pada kali ini lebih sesuai dijadikan pementasan berbanding novel. Yalah, mungkin ceritanya tak lah sepanjang tujuh buku Harry Potter sebelum ini. Dan rasanya ia akan menjadi satu pengalaman berbeza buat peminat2 Harry Potter sendiri.

Apa sebenarnya yang diceritakan untuk sambungan legasi Harry Potter ini. Kalau ikut tajuk nampak macam serius kan? Siapa 'the cursed child' dalam cerita ni sebenarnya? Adakah anak Harry iaitu Albus? Yang tu aku pun tak tahu sebab belum pernah tengok lagi pementasan ni. Apa yang aku tahu, cerita kali ini fokus kepada Albus Severus Potter dimana dia telah berkawan baik dengan Scorpius Malfoy iaitu anak Draco musuh kepada Harry dalam cerita terdahulu. Dan dikatakan dalam cerita kali ini, objek yang digelar Time Turner akan kembali. Alah, tu lah rantai yang Hermione pakai dalam The Prisoner of Azkaban untuk kembali ke masa silam. Jadi dalam cerita The Cursed Child ini, penceritaannya ada unsur2 'What if'. Contohnya, 'What if Cedric Diggory never been dead?' , 'What if Voldemort wins the Battle of Hogwarts' , 'What if Hermione never marries Ron? , dan sebagainya.

Dikhabarkan dalam cerita kali ini juga, Harry Potter telah menjadi ketua Magical Law Enforcement dan telah berkahwin dengan Ginny Weasley serta mendapat tiga orang anak, James Sirius Potter, Albus Severus Potter dan Lily Luna Potter. Hermione pula merupakan Minister of Magic dan telah berkahwin dengan Ron yang kini mewarisi kedai Weasley Wizard's Wheezes dan mempunyai dua orang anak iaitu Hugo Granger-Weasley dan Rose Granger-Weasley.

Kalau ada sesiapa yang baca buku The Cursed Child ini nanti, pasti juga akan terkejut dengan watak yang tidak disangka-sangka muncul. Ada beberapa plot twist menarik dalam cerita ini yang telah menjadikan ianya salah satu pementasan yang terbaik. Aku pun tak sabar nak beli buku ni nanti. Tapi sebelum tu, aku nak revisit balik novel2 Harry Potter sebelum ni dan lawan marathon filem-filem ni. Ok lah, geralupaperoger.

..........

1 comment

  1. Ass Wr Wb, Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar IBU YOSHI yg dari singapur tentan Pesugihan AKI RUSLAN SALEH yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk menarik dana Hibah Melalui ritual/ghaib dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti dan mendapat hasil tarikan RM.347.000 Ringgit, kini saya kembali indon membeli rumah dan mobil walaupun sy Cuma pekerja kilang di selangor malaysia, sy sangat berterimakasih banyak kepada AKI RUSLAN SALEH dan saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui AKI RUSLAN SALEH saya Bisa sukses, Jadi kawan2 yg dalam kesusahan jg pernah putus asah, kalau sudah waktunya tuhan pasti kasi jalan asal anda mau berusaha, ini adalah kisah nyata dari seorang TKI, Jika Anda Ingin Di Bantu Ritual Pesugihan Hubungi 0852=8584=7477 Atau [klik] AHLI PESUGIHAN TANPA TUMBAL
    KEAMPUHAN RITUAL AKI RUSLAN SALEH
    1.Penarikan Dana Hibah Melalui Bank Ghaib
    2.Penarikan Uang Melalui Mustika
    3.Ritual Angka Tembus Togel/Lotrey
    4.Jimat Pelaris Usaha DLL
    Dan Masih Banyak Lagi, AKI RUSLAN SALEH Banyah Dikenal Oleh Kalangan Pejabat, Pengusaha Dan Artis Ternama Karna Beliau adalah guru spiritual terkenal di indonesia, mohon di bantu share ya indahnya berbagi, Untuk yg punya rum terimakasih atas tumpangannya.

    ReplyDelete

 

Isteri Saya Distributor Shaklee

Bahan Bacaan